(Booster 5/15)
Tällaisena pimeänä iltana tekee mieli sytyttää kynttilä, käpertyä peiton alle ja pohtia sitä, miksi ihmiset ovat niin vihaisia.
Tällaisena pimeänä iltana tekee mieli sytyttää kynttilä, käpertyä peiton alle ja pohtia sitä, miksi ihmiset ovat niin vihaisia.
Syyskuun alussa Nyt-liite
sulki kommenttiosionsa kahdeksi viikoksi. MTV alkoi niin ikään rajoittaa
keskustelua sellaisista aihepiireistä kuin turvapaikka ja maahanmuutto. #Lahti
poistettiin Instagramista. Keskustelu kansanvaelluksesta Eurooppaan oli jälleen
muuttunut huuteluksi, jossa oli täysin luonnollista jaella tappouhkauksia
niille, joilla on väärä mielipide.
Nettikeskustelu ja sen väkivaltaiset
lieveilmiöt ovat vain jäävuoren huippu. Poliittinen kädenvääntö on juuri nyt
täynnä huonoa keskustelua.
Opposition tehtävänä on kuulemma
kritisoida hallitusta. Yhteisen istunnon ajan väännetään peistä siitä, kumpi on
oikeassa; kumpi on voittaja ja kumpi häviäjä. Lopulta kaikkia kismittää,
vetäydytään nuolemaan haavoja ja etsimään lisää sopivia todisteita omille, puolueen
kivitauluun hakatuille dogmeille.
Nettikeskusteluissa
käydään läpi sama näytös. Ilmeisesti silloin myös ajatellaan oman argumentin laadun
paranevan, mikäli vastapuolta loukataan samalla mahdollisimman syvästi.
Edward de Bono pohtii
ongelmaa kirjassaan I am Right, You are Wrong.
Bono kirjoittaa keskustelukulttuurin kriisistä: sen sijaan, että
rakennettaisiin parempaa ymmärrystä siitä miten asiat todella ovat, käytämme
resurssimme siihen, että osoitamme vastapuolen olevan väärässä.
Hyvä keskutelu vaatii aktiivista
ajattelua ja sen tajuamista, että asiat eivät usein ole jaettavissa kahteen
kategoriaan. Musta ja valkoinen eivät riitä, edes viisikymmentä harmaan sävyä
ei riitä. Ennen oman pään avaamista pitäisi vielä jaksaa käydä läpi tietoa monipuolisesti,
siis muualtakin kuin parhaan kaverin jakamista blogilinkeistä.
Maahanmuutto ja sen
seurannaisvaikutukset on valitettavan monimutkainen kokonaisuus käsitettäväksi.
Siksi aivot yrittävät auttaa meitä selviytymään ja jaottelevat asioita
yksinkertaisiin kategorioihin. Esimerkiksi asioihin, jotka ovat hyviä eivätkä
pahoja, kauniita eivätkä rumia, oikeita eivätkä vääriä.
Hannu Lauerma sanoi
Helsingin Sanomien haastattelussa, että monimutkaisten ilmiöiden käsittely sujuisi
paljon helpommin ja kenties tyynemmin, jos ihmiset opettelisivat ajattelemaan
todennäköisyyksien, joukkojen ja osajoukkojen kautta. Niiden kahden kategorian
sijaan.
Se, että osa
maahanmuuttajista valittaa kouluruoasta, ei tee heistä kaikista
elintasosurffareita. Se, että osa maahanmuuttajista pakenee sotaa, ei tarkoita että
kaikki ovat raahautuneet tänne viimeisillä voimillaan maailman kurjimmista
oloista.
Jos pystyy käsittämään
sen, että kumpikaan keskustelun osapuolista ei ole yksiselitteisen oikeassa,
tarjoutuu parempi mahdollisuus keskittää molempien resurssit yhteisen ongelman
ratkaisemiseksi.
Kun seuraavan kerran sorvataan
uutta opetussuunnitelmaa peruskouluun, olisiko nuorille mahdollista opettaa
perusasiat osajoukoista? Sen modernin ATK-opetuksen lisäksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti